ALAN BUCKLEY

RESERVDELAR


- 15 år i bolaget


"Det är en härlig känsla när man löser kundens problem"

Alan Buckley är irländaren som hamnade i Sverige för kärlekens skull. Väl på plats hittade han också kärleken till John Deere.


Du är född i Drogheda, Irland, några mil norr om Dublin. Hur hamnade du i Sverige?

Det stämmer! Jag träffade min fru, som är från Sverige, i Irland och 2006 bestämde vi oss för att flytta till Sverige. Först bodde vi i Stockholm ett tag där jag pluggade svenska, sen köpte vi hus och flyttade till Nyköping efter ungefär ett halvår

Och hur hamnade du på Green Deer?
När jag flyttade från Irland jobbade jag som reservdelsansvarig på en fordfirma. Eftersom jag inte behärskade språket när jag flyttade hit var det svårt att få ett liknande jobb här i Sverige. Men jag hade även jobbat med rekond i Irland och genom ett bemanningsföretag hamnade jag på Green Deer (dåvarande Bil & Traktorservice) då de sökta någon som kunde jobba som rekondare.

Vad gör en rekondare?
Då var det en ny tjänst. Bil & Traktor började växa och sälja mer maskiner och behövde någon som kunde tvätta, putsa och göra maskinerna fina. Jag fick även hjälpa till med att laga mindre serviceutföranden och skruva, slipa, måla och svetsa.

Jag fick också hjälpa till med att leverera och hämta maskiner till och från kunder. Jag kommer ihåg en dag i början på min anställning. Det var mitt i vintern, 30cm snö och klarblå himmel och jag hade precis hämtat en traktor ute på landet. Jag var mitt ute i ”ingenstans”, blickade ut genom fönstret, såg mig omkring och tänkte ”hur i **** hamnade jag här”, i en traktor helt för mig själv i Sverige. Jag hade knappt sett en traktor mer än på bild innan. Det var en surrealistisk men ändå härlig känsla.

Haha, ja det låter faktiskt underbart. Men du nämnde att du jobbat som reservdelsansvarig i Irland. Var det någonstans ditt mål. Att jobba med det här också?
Absolut. Min förhoppning var att börja jobba med det här också. Eller studera, förutom att lära mig svenska pluggade jag matematik och fysik på kvällarna och hade tankar att läsa på KTH.

Men du blev kvar?
Precis. Dels kom ”livet" emellan. Min fru pluggade till läkare och vi skaffade barn. Och dels älskade jag arbetsplatsen. Jag har alltid trivts så bra här och haft fantastiska kollegor. Jag stod i valet och kvalet att söka till KTH för några år sedan. Men då blev det en tjänst ledig på reservdelar, jag såg det som ett tecken.

När du började på reservdelar. Vad var största skillnaden mot när du jobbade i Irland 10 år tidigare?
Det var annorlunda mot bilbranschen. Då jobbade jag med ETT bilmärke, Ford. Här jobbar vi med så många fler maskiner och redskap, från flera olika leverantörer. Men jag hade stor fördel av att känna igen arbetssättet och arbetsverktygen. Jag hade också en stor fördel av att jag nu hade hunnit jobba i branschen i några år och kände igen både maskiner och redskap.

Vad gör man egentligen på reservdelar?
Det handlar mycket om lagerhållning. Att ha rätt delar hemma vid rätt tillfälle, snabbsäljande reservdelar som ska alltid finnas på lager. Det är också mycket kundkontakt, att hjälpa kunder att beställa delar vid disk, telefon och över mail. Också att hjälpa mekaniker med beställningar av delar och att lämna ut rätt delar till de aktuella jobben som pågår och är på gång.
Vi packar upp och ser till att det vi får hem stämmer överens mot beställning och faktura. Vi jobbar också med kampanjer och har ansvar för butiken.

Det är också väldigt säsongsbetonat. Under högsommaren behöver kunderna ofta sina delar ”igår”, så det inte blir stiltje i produktionen hos kunden. Då gäller det att vara på tå hela tiden!


Vad gillar du mest med ditt jobb?
Att prata med kunder och att ha roligt med arbetskamrater. Man kommer in vid 06.30 och plötsligt är dagen slut. Det sociala gör att dagen går fort.

När jag jobbade som rekondare var det mer ”in med lurarna - på med podcast”. Mer fysiskt och inte med lika mycket med hjärnan.

Så du känner att du hamnat rätt nu?
Absolut! Jag gillar stimulans, utmaningar och att lösa problem. Detektivarbete! Det är en härlig känsla när man löser kundens problem genom detektivarbete – det gör dagen tillfredställande!
Men på rekonden var det också väldigt skönt att ibland bara kunna sätta på sig lurarna och ha fullt fokus på det man gör.

Vad är det bästa med att jobba med John Deere?
Man vet att man kan stå för en toppklassig produkt. Man gör det med stolthet och är lika trygg med det man säljer som en anställd på Rolls Royce – det är bra kvalitet!

 

Till sist? Vem tycker du vi ska intervjua härnäst?
Adam Österberg. Han har varit mekaniker här väldigt länge, är bonde själv och har nog mycket spännande att berätta!

MARTIN FLODIN

AMS PRODUCT SPECIALIST


- 16 år i bolaget


"Jag tycker det är kul att testa nya utmaningar"

Martin Flodin är mannen med många strängar på sin lyra. Genom åren har han hunnit arbete som både mekaniker, fältmekaniker, verkstadschef, utbildningsledare och numera AMS specialist.


Hur hamnade du på Green Deer?
Jag fick möjligheten att ha praktik på Bil & Traktorservice (numera Green Deer) i gymnasiet. Det fanns goda möjligheter till sommarjobb så då kändes det perfekt. Sen fick jag anställning direkt efter skolan som mekaniker där jag fick jobba mycket med reparationer, nyleveranser och service av maskiner.


Och sen blev du fältmekaniker? Berätta!
Ja, efter 3-4 år i verkstan växlade jag om till fältmekaniker med egen buss. Största skillnaden att vara fältmekaniker är att jag fick arbeta i många omväxlande miljöer, allt ifrån en kohage på en lerig åker till en ö i Stockholm skärgård. Man får också ha mycket egen kundkontakt och det var kul att träffa kunderna ute på fältet.

Efter några år fick du förfrågan om att bli verkmästare. Vad fick dig att hoppa på det? Och vad gör en verkmästare?
Jag tycker det är kul att testa nya utmaningar. En verkmästare sköter första kundkontakten, tar emot och delar ut jobb. Stöttar meckarna och planerar den dagliga driften. Det är mycket ansvar och man är en viktig del i teamet.

Samtidigt hade du en parallell roll där du höll utbildningar i Sverige för John Deere räkning?
John Deere startade ett projekt där de ville ha en svensk mekaniker som utbildade mekaniker i Sverige om deras produkter. Då fick jag resa runt från Skellefteå i norr till Skåne i söder och hålla tekniska kurser för andra återförsäljare, åt John Deeres räkning.

Och nu jobbar du som AMS specialist? Berätta mer!
I min roll som AMS specialist fokuserar jag på det uppkopplade lantbruket. Jag och mitt arbetslag informerar, utbildar och säljer produkter och teknik som gör kunder mer lönsamma.
Det ingår också att montera produkterna som ex GPS-styrning för traktor och redskap eller JDLink modem för att få traktorn uppkopplad.
Jag håller genomgångar med kunder om hur systemen och tekniken fungerar. Både per telefon, genom planerade utbildningar eller genom att vara med på mässor och visa upp produkter.
Därtill är det också en hel del administrativt arbete i John Deeres system, ex. att registrera och aktivera nya maskiner.

 

Vad tycker du är bäst med ditt jobb?
Det är varierande och mycket frihet under ansvar. Jag kan ofta lägga upp dagen fritt mellan att vara i verkstad eller att sitta på kontoret.
Man får vara med i hela ledet från start till mål. Sälja in, koppla in, utbilda kund, hjälpa till vid uppstart och på så sätt följa med på ”kundens resa”.

Vad är bäst med att jobba med John Deere?
John Deere har kommit längst i allt som har med det tekniska och digitala lantbruket att göra. De är världsledande inom tekniska och smarta lösningar och det gör mitt jobb väldigt roligt!

 

Till sist. Vem tycker du vi ska intervjua härnäst?
Då väljer jag att passa stafettpinnen över till Alan Buckley